Tuesday, June 3, 2014

Jeskyně Rawhiti a prameny Te Waikoropupū

Na zpáteční cestě do Christchurch jsme ještě těsně před soumrakem navštívili dva opravdu zajímavé přírodní úkazy.

První byla hodně stará jeskyně Rawhiti u městečka Takaka. Vedla k ní asi hodinová cesta buší a jelikož vchod do jeskyně se nacházel v kopci, tak to rozhodně nebyla jednoduchá cesta. Poslední úsek stoupal strmě do kopce a já jsem si sáhla opravdu hodně hluboko do své zásoby energie, dokonce jsem vyhrožovala, že jdu zpátky, protože mi nějaká jeskyně za tu námahu nestojí. To jsem však ještě nevěděla, co mě čeká. Výsledek mi vyrazil dech a hned jsem se začala v duchu omlouvat, že jsem to málem vzdala. Jeskyně byla opravdu monumentální. Má obrovské rozměry a bohatou krápníkovou výzdobu. Dovnitř se jít nedalo, i když dříve byla jeskyně volně přístupná, ale mohli jsme její krásu obdivovat seshora z plošiny pro turisty. Potok, který tuto jeskyni vytvořil, teče nyní v podzemí, ale voda, která prosakuje do jeskyně z povrchu, dál po kouskách formuje krápníkovou výzdobu. Moc jsme se však zdržet nemohli, protože nás tlačil čas. Chtěli jsme stihnout ještě jeden zajímavý přírodní úkaz.





K jedněm z největších sladkovodních pramenů na světě jsme přijeli při západu slunce. Turistická cesta k nim nedávala tušit, co nás čeká za překvapení a jak moc velké prameny Te Waikoropupū budou. Vedla lesem okolo řeky a teprve až na svém konci nám odhalila toto velkolepé přírodní dílo. Jestli si představujete pramen velikosti větší studánky, tak jsem si naivně myslela i já, tak jste vedle. Tyto prameny byly veliké jako rybník. Každou sekundu zde vyvěrá 14 000 litrů vody. Jsou to největší sladkovodní prameny na Zélandu a největší vodní prameny na jižní polokouli. Voda v pramenech je jedna z nejčistších jakou lze vůbec změřit. Výzkum, který zde byl prováděn, odhalil, že viditelnost byla až do hloubky 63 metrů. I navzdory tomu, že prameny se nacházejí 50 metrů nad hladinou moře, je zde patrné kolísání vodní hladiny a to dvakrát denně při přílivu a odlivu moře.





Prameny obsahují mnoho druhů bezobratlých živočichů či ryb, některé ohrožené či vzácné. My jsme měli to štěstí a viděli jsme úhoře.


A tady ještě jedna fotka při zpáteční cestě. Jedná se o pohled na noční města Motueka (v popředí) a Nelson (vzadu).


No comments:

Post a Comment